Welke rechten heb je bij een staking van je vliegmaatschappij?

543

Is jouw vlucht betrokken bij deze mogelijke staking? Welke rechten heb jij als passagier bij een staking van je vliegmaatschappij?

Annulatie meer dan 2 weken voor vertrek

Indien de annulatie meer dan twee weken voor vertrek is aangekondigd, dient de luchtvaartmaatschappij je de keuze te bieden tussen een alternatieve vlucht of de terugbetaling van je vliegticket. Verder heb je geen recht op een compensatie.

Annulatie minder dan 2 weken voor vertrek

Als de annulatie minder dan twee weken voor vertrek is aangekondigd, dient de luchtvaartmaatschappij eveneens je een alternatieve vlucht of een terugbetaling aan te bieden. Daarenboven heb je recht op een compensatie tot € 600 (afhankelijk van de afstand van de vlucht) indien de vlucht meer dan 2 uur voor de oorspronkelijke vlucht vertrekt of meer dan 4 uur na de oorspronkelijke vlucht aankomt.

Is je vlucht minder dan één week voor vertrek geannuleerd? Dan heb je recht op een compensatie indien de alternatieve vlucht meer dan 1 uur voor de oorspronkelijke vlucht vertrekt of meer dan 2 uur na de oorspronkelijke vlucht aankomt. Daarbovenop kan je een extra vergoeding claimen voor onkosten (hotelovernachting die verloren gaat, gemiste connectievlucht, ….).

De compensaties zijn forfaitair vastgelegd en zijn afhankelijk van de afstand:

  • Vluchten tot 1500 km: € 250
  • Vluchten tussen 1500 km en 3500 km: € 400
  • Vluchten +3500 km: € 600

Indien er sprake is van overmacht (natuurrampen, spontane stakingen, staking van de luchthaven of verkeersleiders, …) is er geen recht op compensatie.

Compensatie aanvragen

Om een compensatie aan te vragen dien je de klantendienst van je luchtvaartmaatschappij te contacteren. Indien deze je recht op compensatie niet beantwoordt, kan je een klachtenformulier van de dienst passagiersrechten van de FOD Mobiliteit (enkel voor België) invullen die dan als bemiddelaar optreedt. Als Nederlander kan je klacht indienen bij de inspectie leefomgeving en transport die vervolgens zal nagaan of de klacht terecht is.

Heb je geen zin om alles zelf te regelen? Er bestaan gespecialiseerde claimbureaus (bv. Vlucht-vertraagd.nl)  die je compensatie regelen en indien nodig zelfs juridische stappen ondernemen. Betalen moet enkel indien de claim succesvol is (25 % van het bedrag van de claim).

We raden je dus aan om in eerste instantie de vliegmaatschappij te contacteren. Wanneer deze de claim onterecht afwijst, bevelen we een claimbureau aan zoals Vlucht-vertraagd.nl.