Je vlucht is vertraagd? Dan kan het zijn dat je recht hebt op een compensatie! Afhankelijk van het aantal uur vertraging, staan er in de Europese wetgeving vaste vergoedingen die de vliegtuigmaatschappij jou moet uitbetalen.
Compensatie bij vertraging van de vlucht

Vanaf 2 uur vertraging
Vanaf 2 uur vertraging heb je recht hebt op eten en drinken. Dit komt meestal in de vorm van een drank- en maaltijdvoucher. Ook een telefoongesprek en een hotelovernachting, wanneer dat nodig zou zijn, behoren tot je rechten. Mocht je tot slot bepaalde kosten hebben gemaakt die een direct gevolg van je vertraging waren, dan kan je die wettelijk gezien laten terugvorderen (al is het in praktijk niet altijd eenvoudig om deze kosten van de vliegmaatschappij te ontvangen).
Vanaf 3 uur vertraging
Indien je vlucht meer dan 3 uur vertraging opliep, heb je volgens de Europese wetgeving recht op een forfaitaire compensatie die afhankelijk is van de afstand. Via de website van Distance kan je eenvoudig achterhalen hoeveel de afstand van jouw vlucht bedraagt.
Vergoedingen bij vertraging (minstens 3 uur) van je vlucht afhankelijk van de afstand:
- € 250
- € 400
- € 600*
*Indien het een langeafstandsvlucht van meer dan 3500 km betreft en de vlucht tussen 3 en 4 uur vertraging heeft opgelopen, mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding van € 600 halveren.
Vergoeding voor vertraging van de vlucht claimen
Om een vergoeding aan te vragen, dien je de klantendienst van je luchtvaartmaatschappij te contacteren. Indien deze weigert om aan je passagiersrechten tegemoet te komen, kan je in België een klachtenformulier van de FOD Mobiliteit en Vervoer invullen. Zij zullen dan als bemiddelaar optreden. In Nederland wend je je dan weer tot de Inspectie Leefomgeving en Transport, waarna die vervolgens zal nagaan of je klacht gegrond is.
Geen zin om alles zelf te regelen? Dan kan je een beroep doen op gespecialiseerde claimbureaus, zoals Vlucht-vertraagd.be. Deze bedrijven zullen alle administratie van jou overnemen en nemen indien nodig extra juridische stappen. Het grote voordeel is dat deze bedrijven advocaten hebben die gespecialiseerd zijn in dit soort claims. Gelukkig hoef je zelf geen gerechtskosten te betalen. Je betaalt enkel wanneer jouw claim daadwerkelijk werd goedgekeurd. Meestal komt dit neer op zo’n 25% van het claimbedrag.

Je kan best eerst zelf contact opnemen met de vliegmaatschappij. Ondervind je moeilijkheden? Dan kan een claimbureau misschien wel een doorbraak forceren.