Vlucht vertraagd of geannuleerd? Claim een compensatie

626
vlucht-vertraging-annulatie
Vertraging of annulatie van een vlucht
Omdat er op de luchthaven helaas heel wat fout kan gaan, is het geen overbodige luxe om goed op de hoogte te zijn van je passagiersrechten. Een personeelsstaking kan bijvoorbeeld heel wat roet in het eten gooien en dus weet je maar beter wat de wet daarover allemaal te melden heeft. Ook wanneer je vlucht vertraging oploopt of wordt geannuleerd, is een goede kennis van je rechten als reiziger onmisbaar! Laten we dat even van dichtbij bekijken.

Vertraging

Indien je vlucht meer dan 3 uur vertraging opliep, heb je volgens de Europese wetgeving recht op de volgende forfaitaire compensatie:
  • Vluchten tot 1500 km: € 250
  • Vluchten tussen 1500 km en 3500 km: € 400
  • Vluchten + 3500 km: € 600*
(*Indien het een langeafstandsvlucht van + 3500 km betreft en de vlucht tussen 3 en 4 uur vertraging heeft opgelopen, mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding van € 600 halveren.) Vanaf 2 uur vertraging heb je sowieso recht hebt op eten en drinken. Dit komt meestal in de vorm van een drank- en maaltijdvoucher. Ook een telefoongesprek en een hotelovernachting, wanneer dat nodig zou zijn, behoren tot je rechten. Mocht je tot slotte bepaalde kosten hebben gemaakt die een direct gevolg van je vertraging waren, dan kan je die wettelijk gezien laten terugvorderen.

Annulatie

Indien je vlucht geannuleerd werd, heb je recht op dezelfde compensatiemaatregelen zoals die bij een staking.

Compensatie claimen

Om een compensatie aan te vragen, dien je de klantendienst van je luchtvaartmaatschappij te contacteren. Indien men weigert om aan je passagiersrechten tegemoet te komen, kan je in België een klachtenformulier van de FOD Mobiliteit en Vervoer invullen. Zij zullen dan als bemiddelaar optreden. In Nederland wend je je dan weer tot de Inspectie Leefomgeving en Transport, waarna die vervolgens zal nagaan of je klacht gegrond is. Heb je geen zin om alles zelf te regelen? Dan kan je een beroep doen op gespecialiseerde claimbureaus, zoals Vlucht-vertraagd.nl. Zij zullen al het werk voor jou doen en indien nodig extra juridische stappen ondernemen. Leuk weetje: je moet deze claimbureau’s enkel betalen wanneer je claim daadwerkelijk werd goedgekeurd. Meestal komt dit neer op zo’n 25% van het claimbedrag. Het is wel aan te raden om eerst contact met je vliegtuigmaatschappij op te nemen vooraleer je bij een claimbureau aanklopt.